Valse meesters

onderschrift

“Dat kan mijn zusje van 5 ook!” Maar is dat wel zo? Vakmanschap en originaliteit spelen een grote rol bij het maken van kunst. Kinderen leren van kunstenaar Maarten Bel kunst vervalsen. Wat is echte en wat is valse kunst? Wat zijn de verschillen tussen kopiëren of inspiratie opdoen?

Het CBK is een week lang omgetoverd tot een kunstenaarsatelier. De kinderen kruipen in de huid van beroemde kunstenaars. Waar moet je precies op letten als je een meesterwerk vervalst? Hoe lijkt het zo echt mogelijk? Er komen verschillende technieken aan bod. Kinderen gaan te werk als Karel Appel. Ze stempelen theepotten en koffiekannen à la Klaas Gubbels. Ze maken een overschilder-schilderij van Van Gogh en gebruiken een palet om kleuren te mengen en penseelstreken uit te proberen. Ze laten tevens een schildersdoek oud lijken om zo een echt valsheidscertificaat te krijgen.

Op 18 en 19 januari 2019 worden alle vervalsingen in het CBK getoond aan publiek. Een museum vol vervalsingen zal ook zeker de krant halen!