KinderBiënnale Amsterdam (herfst 2020)

Het is de eerste keer dat er in Amsterdam een KinderBiënnale plaats vindt. Naast de hoofdlocatie (Centrum Beeldende Kunst Amsterdam) tonen diverse andere locaties in Amsterdam-Oost creatieve uitingen van kinderen. Museum het Rembrandthuis wordt de belangrijkste samenwerkingspartner.

Door de ogen van kinderen laten we een brede publieksgroep kijken naar de stad. Met de blik van kinderen duiken we in het verleden, kijken we naar het nu en naar de toekomst van de stad. De KinderBiënnale legt niet alleen de nadruk op het presenteren van ‘kinderkunst’, maar vooral op het gedachtegoed dat Kunst en Cultuur kinderen vormt.

Er vinden gedurende de KinderBiënnale lesprogramma’s (tijdens schooluren) en buitenschoolse workshops plaats (o.a. in het Tropenmuseum, de OBA, MK24 en theater Oostblok).

Uitgangspunten KinderBiënnale

• de samenwerking met partners (in de buurt, stedelijk, nationaal en internationaal) versterken en verdiepen;
  • uitwisselen van kennis en ervaringen met betrekking tot buurtgerichte cultuureducatie;
  • het delen van de ervaringen en resultaten van de EAST OOST OST- projecten;
  • door de ogen van een kind kijken naar de stad – verbeelding van kinderen staat centraal;
  • kinderen actief in het creatieproces – verbeelding van grootstedelijke vraagstukken;
  • inclusie, deelname van kinderen van verschillende culturele achtergronden;
  • tonen van de rijkdom en kracht van multidisciplinaire projecten;
  • in het ontwerpproces worden artistieke kwaliteiten van professionele kunstenaars ingezet om kinderen nieuwe perspectieven te laten zien op hun leefomgeving en toekomst;
  • bereik van breed publiek, jong tot oud;
  • initiatief van onderaf, vanuit de praktijk (niet vanuit overkoepelende, beleidsmatige organisaties).